Jak wykorzystać marketing sensoryczny, aby zwiększyć atrakcyjność marki?

Marketing sensoryczny, znany również jako reklama sensoryczna, to sposób na odwołanie się do wszystkich pięciu zmysłów odbiorców za pomocą apelu sensorycznego. Koncentruje się na tworzeniu treści wykorzystujących zmysły wzroku, dotyku, dźwięku, zapachu i smaku. Branding sensoryczny lub marketing multisensoryczny okazują się skutecznym sposobem na przyciągnięcie odbiorców i uczynienie Twojej marki niezapomnianą. Niektórzy ludzie lubią patrzeć na obrazy, inni lubią słuchać dźwięku, podczas gdy innych pociąga dotyk lub zapach. Wszystkie te zmysłowe apele można wykorzystać w marketingu produktów i usług.

Czym Jest Marketing Sensoryczny?
Ta koncepcja może nie być znana większości ludzi – prawdopodobnie zapytają: „Co to jest marketing sensoryczny?” Może istnieć wiele sposobów na opisanie marketingu sensorycznego, ale definicja marketingu sensorycznego pozostaje taka sama. Mówiąc prościej, marketing sensoryczny polega na realizacji kampanii marketingowej, która działa na pięć zmysłów odbiorców: wzrok, dźwięk, dotyk, smak i węch. Marketing sensoryczny obejmuje wiele technik, które są wykorzystywane do docierania do zmysłów klienta i wpływania na jego zachowanie w oparciu o to, jak czuje się Twoja marka i taktyka. Wykorzystanie zmysłów medialnych w kampaniach reklamowych i marketingowych może znacznie wpłynąć na odbiorców i ich decyzję o zakupie Twojego produktu. Badania wykazały, że określony zmysł zmysłowy może wpływać na to, jak dana osoba postrzega przedmiot lub czynność, gdy jest powiązana z tym doświadczeniem zmysłowym. Odwoływanie się do zmysłów skutecznie promuje produkty wśród konsumentów, dlatego reklama sensoryczna może przynosić świetne rezultaty. Marketing zmysłów to proste, ale skuteczne podejście do wywierania wpływu na konsumentów w celu zakupu produktu lub usługi.

Czym Jest Branding Sensoryczny?
Teraz, gdy odpowiedzieliśmy na pytanie, czym jest marketing sensoryczny? możemy omówić rodzaj marketingu zwany brandingiem sensorycznym. Czym jest branding sensoryczny i czym różni się od marketingu sensorycznego? Podobnie jak definicja marketingu sensorycznego, branding sensoryczny polega na odwoływaniu się do zmysłów, ale w określonym celu. Branding sensoryczny skupia się na wykorzystaniu jednego lub więcej apeli zmysłowych, aby skojarzyć się z Twoją marką. Przykładem może być to, jak producent luksusowych samochodów BMW wzmacnia dźwięki silnika za pomocą głośników samochodowych, aby zademonstrować moc samochodu. Gdy firmy identyfikują, które atrakcyjności sensoryczne chcą wykorzystać podczas promocji swoich produktów, wybrały własną metodę brandingu sensorycznego. Multisensoryczne strategie marketingowe muszą być dopasowane do konkretnego produktu. Na przykład producenci perfum mogą w naturalny sposób kierować zmysł węchu. Z drugiej strony restauracje i firmy spożywcze mogą wpływać na poczucie smaku. Bez względu na sens strategii marketingowej, na którą ostatecznie zdecyduje się firma, musi ona pasować do jej marki. Wybuduj swój własny marketing sensoryczny rozpczynając naukę już teraz.

Dlaczego Marketing Sensoryczny Działa?
W dzisiejszych czasach świetny marketing to przede wszystkim doświadczenie klienta. Dotyczy to zarówno projektowania stron internetowych, jak i tworzenia produktów. Jeśli użytkownik nie bawi się dobrze, nic z tego nie ma znaczenia. Jak możesz sobie wyobrazić, marketing sensoryczny całkiem nieźle łączy się z tą koncepcją. Ponieważ chodzi o poprawę obsługi klienta, marketing sensoryczny stał się podstawową taktyką wielu międzynarodowych marek. Na przykład Abercrombie & Fitch i Dunkin’ Donuts wykorzystały marketing sensoryczny, aby zwiększyć sprzedaż w jednym z punktów sprzedaży w Korei Południowej o 29 procent. Marketing sensoryczny zapewnia pełne doświadczenie. Z tego powodu wyróżnia się jako wyjątkowo interaktywny sposób na przyciągnięcie uwagi odbiorców. Czasami może być konieczne skupienie się na więcej niż jednym zmysłach medialnych, aby wywrzeć większy wpływ i osiągnąć lepsze wyniki. Jak Odwołać Się Do Zmysłów Odbiorców
Chociaż Dunkin’ Donuts może wydawać się oczywistym kandydatem do marketingu sensorycznego, możesz kwestionować przydatność własnej marki do tego procesu. Na szczęście ta taktyka bardzo dobrze sprawdza się w różnych branżach. Oto jak zastosować go do swojego:

Połącz sens marketingowy z emocjami
Emocje odgrywają dziś większą rolę w marketingu niż kiedykolwiek wcześniej. Jeśli chcesz, aby Twoi klienci uwierzyli w Twoją markę, musisz zacząć od emocjonalnego przemawiania. Marki takie jak Airbnb robią to pięknie – ich kampania „Belong Anywhere” jest świetnym przykładem. Pomyśl o tym w ten sposób: im głębiej możesz połączyć się emocjonalnie ze swoimi czytelnikami, tym bardziej prawdopodobne jest, że zapamiętają Twoją markę. To z kolei da ci możliwość odwołania się również do ich innych zmysłów medialnych.

Graj na Zmyśle Węchu
Kiedy Dunkin’ Donuts wykorzystał marketing sensoryczny w Korei Południowej, wypuścił w powietrze aromat kawy, grając swój firmowy dżingl. Nawet jeśli brzmi to trochę zbyt ekstremalnie dla Twojej marki, nadal istnieją sposoby na zabawę na węchu Twoich klientów. Dwie mądre opcje obejmują umieszczanie reklam zapachowych w największych czasopismach lub używanie w swoich sklepach zapachu będącego znakiem firmowym. Zapach to potężny zmysł, a testy wykazały, że przyjemne zapachy mogą poprawić nastrój o 40 procent. Znajdź sposób na włączenie zapachu do swojej marki i trzymaj się go. Uwaga na temat używania zapachu w reklamie: upewnij się, że zapach, którego używasz, nie jest przytłaczający. Chociaż zapach ma potencjał do tworzenia pozytywnych wspomnień, ma ten sam potencjał do odpychania odbiorców. Podchodziłem do tego sensu z ostrożnością i intencją. Uwzględnij dźwięk marketingu zmysłów. W reklamie dźwięk przybiera wiele form. Może to być dżingiel State Farm „Jak dobry sąsiad…” albo slogan, którego nie można wyrzucić z głowy. Dzisiaj reklama sensoryczna wymaga, aby wszystkie marki znalazły sposób na wykorzystanie dźwięku w swoich działaniach brandingowych. Jeśli wydaje się to trudne, możesz zaufać, że zawsze jest na to sposób. Weźmy na przykład giganta bielizny Victoria’s Secret, który odtwarza w swoich sklepach muzykę klasyczną, aby klienci poczuli się, jakby byli częścią ekskluzywnych zakupów. W badaniu z 2018 r. Mood Media wykazało, że 75 procent klientów pozostanie w sklepie, jeśli spodoba im się muzyka.

Twórz zmysły marketingowe dla dotyku
Dotyk to potężny zmysł, na którym większość marek może z łatwością skorzystać. Praktycznie zawsze istnieje sposób, w jaki Twoja marka może wykorzystać teksturę. Może to oznaczać używanie ciężkich, wysokiej jakości kartonów do reklam wysyłanych pocztą lub dokładanie wszelkich starań, aby zapewnić, że produkty dobrze leżą w dłoni klienta. Bez względu na to, jak to wykorzystasz, upewnij się, że nie przeoczysz tej istotnej sensorycznej okazji w swoim marketingu. Jeżeli chcesz poznać najlepsze strategie marketingowe i rozwinąć swoje zmysły, koniecznie rzuć okiem na moją stronę!

Użyj atrakcyjnego wizualnie marketingu zmysłowego
Wzrok to oczywiście jeden z najpotężniejszych zmysłów w świecie reklamy. Na szczęście jest to również jeden z łatwiejszych do wykorzystania zmysłów marketingowych. Aby wykorzystać wartość wzroku, upewnij się, że witryna Twojej firmy jest piękna i atrakcyjna dla klientów lub zatrudnij profesjonalistę, który zaprojektuje Twoje media społecznościowe lub grafikę reklamową. Kolor jest ważnym elementem wzroku, a marki takie jak Coca-Cola i Virgin Airlines znalazły sposoby na wykorzystanie koloru do promowania rozpoznawalności swoich produktów. Loga tych marek są natychmiast rozpoznawalne na całym świecie. Jeśli nie masz jeszcze schematu kolorystycznego dla swojej firmy, teraz jest świetny moment, aby go stworzyć. Zatrudnij profesjonalną firmę zajmującą się projektowaniem stron internetowych, jeśli nie czujesz się komfortowo, robiąc to samodzielnie. Ponieważ kolor mówi tak wiele o Twojej marce, jest to krok marketingowy, w który warto zainwestować.