Ochrona pracowników i dbanie o higienę pracy.

1. Kto odpowiada za ochronę pracowników i zapobieganie zagrożeniom?

We Francji pracodawca musi zapewnić bezpieczeństwo swoim pracownikom oraz chronić ich zdrowie fizyczne i psychiczne. To nie my go wymyślamy, ale Kodeks Pracy zapisuje go czarno na białym.
Wiąże się to z utrzymaniem dobrego samopoczucia pracowników, zapobieganiem zagrożeniom związanym z każdym zawodem i zagwarantowaniem zatrudnienia dostosowanego do fizjologicznych i psychologicznych możliwości każdej osoby.

Środek ten nie jest jedynie tymczasowym zaleceniem ograniczenia zagrożeń dla pracowników, ale obowiązkiem zapobiegania im. W razie wypadku przy pracy lub choroby zawodowej odpowiedzialność kierownika firmy może rzeczywiście zostać zaangażowana, co jest całkiem normalne.

Uwaga: pracodawca podlega obowiązkowi wyniku. Jeśli organizacja nie wdroży wystarczających środków w celu ochrony pracowników, będzie narażona na rekompensatę finansową za szkody z powodu niewybaczalnej winy. Mało tego, nieprzestrzeganie obowiązku BHP może być przedmiotem skazania na usługi sądu karnego.

2. Bezpieczeństwo i higiena pracy: analiza zagrożeń

Ryzyka związane z działalnością zawodową muszą być w centrum Twoich obaw i nie uważać się za podejrzane pewnego ranka, kiedy pijesz kawę. Będziesz musiał dokonać dokładnej inwentaryzacji swojej sytuacji. W istocie ocena ryzyka zawodowego jest poważną sprawą, która jest przedmiotem spisu medycznego w dokumencie noszącym nazwę PDOR (Pojedynczy Dokument Oceny Ryzyka).

Musi być aktualizowany co najmniej raz w roku i obejmuje:

  • spis ryzyk zawodowych zidentyfikowanych w każdej jednostce pracy;
  • klasyfikacja tych zagrożeń;
  • propozycje działań i zasobów do wdrożenia.

Podsumowując: musisz zdefiniować, na czym polega problem, jak poważny jest, co konkretnie robisz, aby zapobiec ryzyku i jakie usługi wdrożyć.

W ramach oceny ryzyka analiza pracy, zwana również podejściem ergonomicznym, opiera się na obserwacji pracy i wywiadach. Ten krok umożliwia zatem wprowadzenie niezbędnych środków w celu zapewnienia zdrowia pracowników w ich miejscu pracy.

Lekarz medycyny pracy, który może być pracownikiem organizacji lub podlegać służbie międzyzakładowej, podlega tajemnicy lekarskiej. Jej rolą jest dbanie o zdrowie pracowników i doradzanie pracodawcy we wszystkich kwestiach i praktykach związanych z warunkami pracy.

Wizyta kontrolna u lekarza medycyny pracy jest obowiązkowa w przypadku zwolnienia chorobowego dłuższego niż 30 dni lub po urlopie macierzyńskim w celu sprawdzenia, czy stanowisko pracy jest odpowiednie dla stanu zdrowia pracownika.

Graczami w profilaktyce bezpieczeństwa i higieny pracy są inspekcja pracy, ośrodek medycyny pracy, ale także komisja zdrowia, bezpieczeństwa i warunków pracy (CSSCT), która przejęła misje CHSCT w firmach liczących 300 i więcej pracowników od czasu reformy.

Po tej ocenie będziesz musiał wdrożyć działania zapobiegawcze, w tym szkolenia BHP, ale także metody pracy i zasoby, które gwarantują wysoki poziom ochrony.

Aby ocenić Twoje działania i określić możliwości poprawy, Narodowy Instytut Badań i Bezpieczeństwa ds. Zapobiegania Wypadkom w Miejscu Pracy i Chorób Zawodowych (MPCZ) oferuje siatkę pozycjonowania (podobną do formularza) w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy.

W firmach zatrudniających ponad 50 pracowników wewnętrzne przepisy muszą zawierać instrukcje bezpieczeństwa. Znowu nie ma możliwości ucieczki, jest to obowiązkowe.

3. Środki do wdrożenia w celu zapewnienia zdrowia i bezpieczeństwa

Jako pracodawca będziesz musiał chronić zdrowie psychiczne i fizyczne swoich zespołów w miejscu pracy. W tym celu można wdrożyć kilka działań i usług w celu zapobiegania ryzyku zawodowemu:

  • podnosić świadomość ryzyka upadku podczas pracy na wysokości z użyciem drabiny;
  • ostrzegać o niebezpieczeństwie pracy maszyny;
  • przypomnij sobie każde ryzyko psychospołeczne związane z przeciążeniem pracą, ale także z agresją wewnętrzną lub zewnętrzną, molestowaniem itp. ;
  • zapewnić obsługę wizyt lekarskich i sanitarnych w wyspecjalizowanych ośrodkach;
  • zakazać stosowania niebezpiecznych produktów chemicznych przez pracowników, którzy nie zostali przeszkoleni lub poinformowani o toksyczności produktów;
  • w razie potrzeby zapewnić sprzęt ochrony osobistej, taki jak kaski, rękawice lub buty;
  • dostosować godziny pracy do pogody. Łatwo to przeoczyć, ale fala upałów czy śnieg mają niebagatelny wpływ na bezpieczeństwo i higienę pracy.

Ponadto rozważone zostaną również przepisy dotyczące trudności w pracy. Noszenie ciężaru przez cały dzień może oczywiście powodować fizyczne cierpienie, podobnie jak ciągłe wibracje maszyn, ale także hałas otoczenia lub pewne wyczerpujące rytmy pracy. Zaprzeczanie wpływowi warunków pracy na bezpieczeństwo pracowników byłoby nieuczciwe, nie sądzisz? Nie wahaj się skonsultować ze swoimi współpracownikami, przesyłając formularz, aby zebrać ich opinie i zachęcić ich do przestrzegania wprowadzonych nowych działań.

Wentylacja pomieszczeń, ale także ich wyposażenie w sprzęt pierwszej pomocy czy spożywanie posiłków w innym miejscu niż miejsce pracy to środki wymagane przez Kodeks Pracy w celu zapewnienia bezpieczeństwa i higieny pracy każdego przedsiębiorstwa.

Jak i komu należy udostępnić te informacje? Po prostu chcemy wszystkim odpowiedzieć! Jak tylko przyprowadzisz kogoś do swojej firmy, będziesz musiał poinformować go o tych środkach zapobiegawczych, czy to w przypadku nowego zatrudnienia, zmiany stanowiska, pracy tymczasowej, czy wznowienia działalności.
W celu zaopatrzenia firmy w środki higieny, warto odwiedzić sklep z artykułami BHP w którym można zaopatrzyć się w podstawowe niezbędniki jak np. dozownik mydła .

4. Jakie środki ma pracownik, aby zapewnić sobie bezpieczeństwo w pracy?

Jeśli pracownik uzna, że ​​jego sytuacja zawodowa stanowi poważne i bezpośrednie zagrożenie dla jego życia lub zdrowia, może opuścić swoje stanowisko pracy. Kiedy czytamy o niebezpieczeństwie, mamy tendencję do wyobrażania sobie imponujących maszyn zdolnych do przecięcia wszystkiego na swojej drodze. Chociaż może to dotyczyć tych narzędzi, należy pamiętać, że nie są one jedynymi. W przypadku, gdy pracownik źle się poczuje, z powodu choroby lub przejściowego kryzysu, prawo do odstąpienia obowiązuje w takim samym stopniu. W czasie pandemii, miejsca w których łatwo o zakażenia wirusowe np. podajnik do ręczników papierowych muszą być na bieżąco dezynfekowane.

Pracodawca nie może ukarać pracownika, który słusznie skorzystał z prawa do odstąpienia od umowy. Jeśli mimo wszystko zastosuje zwolnienie, sąd pracy może zostać wezwany do naprawienia szkody.